۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۵۵۴۷۹۱
ایستاده پای انقلاب؛

حوزه باید اندیشه و رفتار انقلابی را توسعه بدهد | مناصب حساس کشور نیاز به حضور روحانیت دارد

معاون فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به این که در حفظ و حراست از انقلاب حوزه بیشترین نقش را برعهده دارد، گفت: حوزه باید اندیشه و رفتار انقلابی را توسعه بدهد.
حجت الاسلام هادی صادقی

حجت الاسلام هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه در حاشیه راهپیمایی عظیم یوم الله ۲۲ بهمن مردم قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که وظیفه حفظ و حراست از انقلاب به دلیل اسلامی بودن در درجه اول برعهده روحانیت است، اظهار داشت: در هر امر اسلامی اعم از ففه، اعتقادات، حکومت یا انقلاب اسلامی برای احراز اسلامیت باید به روحانیت به عنوان متخصصان دین مراجعه کنند.

وی افزود: البته حفظ انقلاب به دوش مردم دیگر هست، اما وظیفه روحانیت سنگین تر است و در این بین باید اقدامات اثباتی و سلبی داشته باشد، در حوزه اقدامات سلبی ابتدا باید نظریات کلان اداره جامعه اسلامی و تمدن اسلامی را استخراج کرده و ارائه بدهد که البته این کار سنگینی است که هنوز صورت نگرفته و امیدواریم در آینده کار صورت بگیرد.

حجت الاسلام صادقی عنوان کرد: البته ایراد چندانی هم به حوزه وارد نیست چون حوزه های علمیه یکباره با حکومتی اسلامی و جامعه ای که می خواهد به سمت اسلامی شدن برود مواجه شد، درحالی که قرن ها حکومتی در اختیار روحانیت نبود، بنابراین روحانیت الان باید برای ارائه نظریه های اداره جامعه تلاش کند و این گام اول است.

وی با اشاره به این که گام دوم در حوزه اقدامات اثباتی تربیت دینی مرم است، ابراز داشت: چه افرادی که در مناصب حکومتی هستند و چه افرادی که منصبی ندارد در این بین وظیفه دارند، هرچند بعد از انقلاب با توجه به این که روحانیت توان خود را صرف نهادهای انقلابی کرد، بخشی از این وظیفه روی زمین ماند ولی الان در مسیر تربیت هستیم.

معاون فرهنگی قوه قضاییه تأکید کرد: حوزه چندسالی است که به دانشگاه ها روی آورده که از یک نظر خوب است ولی از سوی دیگر یک خطای استراتژیک محسوب می شود چون حوزه باید برای به نتیجه رسیدن به سمت مدارس و مهدهای کودک می رفت، چراکه تربیت در کودکی مؤثر و پایدار است.

وی اضافه کرد: اقدام اثباتی دیگر در حوزه نهادهایی است که وظایف خاص روحانیت است مثل قضاوت، حوزه های سیاسی و نمایندگی های ولی فقیه ولی که روحانیت حضور دارند ولی به قدر کافی نیست، به عنوان مثال در حوزه قضات کمتر از یک سوم قضات ما روحانی است در حالی که انتظار می رود اکثریت قضات روحانی باشند.

حجت الاسلام صادقی با بیان این که گام دوم اقدامات سلبی است، خاطرنشان کرد: روحانیت در این قسمت ابتدا باید با فساد، ظلم و تبعیض به شدت مبارزه کند و پرچم این کار را به دست گیرد، چراکه جامعه برای اداره با پیچیدگی های مواجه بود و تجربه اداره جامعه کم بوده است و همین مسأله موجب به وجود آمدن مفاسد می شود.

وی ادامه داد: همیشه مسائل و مشکلاتی وجود دارد که مفاسد از آن جا ورود پیدا می کند که روحانیت باید با آن مبارزه کند و همچنین روحانیت در مبارزه با مظالمی که در خارج از کشور هم اتفاق می افتد روحانیت به عنوان سردمداران اسلام و دین پیشتاز باشد چون در روایت داریم انسان مسلمانی که ندای مظلومیت انسانی را بشود و به او پاسخ ندهد مسلمان نیست.

حجت الاسلام صادقی افزود: خلاصه این که روحانیت در حوزه انقلابی ما باید انقلابی بماند و تفکر و رفتار انقلابی را توسعه بدهد و در درجه اول خودش مهذب باشد و در درجه بعد بتواند با سایر مفاسد به مبارزه برخیزد./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات